The World’s Wife is gebaseerd op de gelijknamige dichtbundel van de gelauwerde dichter Carol Ann Duffy en reflecteert op historische en mythologische verhalen. Vroeger werden deze verhalen voornamelijk verteld vanuit het mannelijke perspectief. Dit heeft zijn weerslag gehad op de samenleving. Wat hebben we geleerd van de sprookjes van de gebroeders Grimm en de mythische verhalen van Homerus? En wat hebben deze betekend voor de kenmerken die we aan vrouwelijkheid toekennen? Duffy draait het om. Ze beschrijft de verhalen vanuit het vrouwelijke perspectief, waardoor de vrouwelijke personages eindelijk de assertieve stem krijgen die ze verdienen.
“De vrouw komt er in historische verhalen niet best vanaf. Dat is een gevolg van een door mannen gedomineerde canon. … Er is een groot gemis aan (vrouwelijk) vocabulaire dat ons bindt.”
– Regisseur Jorinde Keesmaat
Componist Tom W. Green componeerde de muziek voor The World’s Wife in samenwerking met Duffy. Hij schreef de kameropera voor sopraan en strijkkwartet en voegde loop-pedalen toe zodat de vocalist meerdere personages tegelijkertijd kan spelen. Voor de nieuwste versie van The World’s Wife is gekozen voor een inclusiever vrouwelijk geluid. Green paste hiervoor de zangpartij aan zodat het stuk ook goed tot zijn recht komt met een diepe stem. Ook brengt Green in het stuk een ode aan vrouwelijke componisten die in het verleden niet de waardering kregen die hun muziek verdiende.